Rättigheter

476298-14


Idag är internet ganska befolkat, man behöver inte kunna någon html alls för att ha en egen sida. För nu finns ju bloggen. Därför är inte alla insatta i de regler som finns när det gäller webben. Eller vem snackar jag nu om, webdesignen jag läste i gymnasiet för några år sen ligger för långt bak i mitt huvud, jag minns inte riktigt hur det ligger till heller.

I alla fall, så finns det vissa regler när det gäller bilder. Nu hittar jag dem inte någonstans, för jag kommer inte ihåg vad den heter. Men jag tror i alla fall inte att man får publicera vilka bilder som helst utan tillstånd. Och detta bryts ju en hel del i bloggens dagar, behöver man en bild söker man på google, och snor den.

Enkelt, men rätt? Det är väl egentligen inte tillåtet, eller minns jag fel.

Något som jag i alla fall minns ganska bra är att om man publicerar en bild på en person på sin webbsida så måste man ha personens tillstånd. Och det är ju ganska säkert att inte alla har.. Ett komiskt exempel som jag kom över förra veckan var en modebloggare som gjorde det mesta som modebloggare brukar göra. Hur som helst så körde hon dagens outfit, men hon ville inte att man skulle veta vem hon var så hon hade fyllt ansiktet med en svart fyrkant.

Vad var det som var så roligt med det då? Jo, hon hade flera bilder på sina kompisar när de gjorde pinsamma saker, utan att ha döljt ansiktet.... Schysst gjort tjejen, så länge det inte är dig det handlar om så är det okej. Så mycker för skyddad identitet..

Kommentarer
Postat av: Louise S.A - Aupair i USA

Jag anser att om man skriver en kommentar anomnymt som också är nervärderande, kränkande eller bara en "hey, du gör fel jag gör rätt" kommentar så är det från en person som inte vågar stå för att det är "jag" som skriver det, men gärna vill säga sin åsikt.
Och jag är en person som gärna vill försvara mig själv, iaf om mina egna tankar och funderingar om dem skulle missuppfattas, vilket det oftast kan göra på internet.
Jag skriver i en berättande form, och när man läser det så kanske man inte uppfattar det på samma sak som jag själv tänker, tycker och skriver om det.
Och någon mer kanske dessutom höll med tjejen som skrev sin anonyma kommentar, och då försvarar jag mig gärna så att fler förstår VARFÖR jag lämnade ut min vikt,längd och ålder i det inlägget.

Och dessutom, det är min blogg, mina tankar och mina ord. Så jag känner lite "vill jag skriva min längd/vikt/ålder så gör jag det" "vill jag ge ett svar på tal så gör jag det" men jag vill inte att någon annan ska känna sig utstött, nedtrampa eller kränkt i min blogg.

Tack för att du gav dina ord hur du såg på det hela. Det kan vara bra att byta ut sina tankar och funderingar på detta viset. Lika många människor det finns, lika många idéer och tankar finns det (om inte mera)

Ha de så bra!
Kramar Louise

2008-03-28 @ 23:16:32
URL: http://www.louisesa.blogg.se
Postat av: Filosofia

Tänk om någon liksom bara skulle söka igenom alla blogGar på "stulna" bilder. Vad oväntat liksom, och vilket i-landsproblem det blivit.

2008-04-03 @ 00:11:17
URL: http://filosofiasblogg.blogg.se
Postat av: Adam

Copyrightlagen på bilder gäller 70 år efter fotografens död. Du får ta vilken bild du vill på internet och ladda hem, ha som skrivbordsbakgrund eller skriva ut och ge till dina föräldrar.

Det är däremot när du publicerar bilden vidare, oftast i komerciellt syfte, som det blir olagligt. Dvs att jag har tagit en bild och publicerat denna på internet. Du tar bilden och lägger upp på din blogg utan att ha fått tillstånd. Då begår du ett brott.

2008-04-04 @ 19:08:29
URL: http://skjortan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0