Snälla ge mig en ansiktsdatabas!

image30
-Gammalt kort som inte blev lika bra som det var tänkt..


Det här med namn.
Att känna igen personer som man bara träffat en gång och direkt koppla rätt namn till rätt skalle. Det är inte min grej. Dessutom är det inte bara de ointressanta personerna som inte fastnar i skallen, utan även de som faktiskt gör ett bra intryck. Det kan bli så att man fokuserar så starkt på att man ska lära sig namnet att man istället glömmer det viktigaste.

Att lyssna på vad personen säger...

Vänta nu, hette hon Maria, Malin eller Marie? Äh, hon var ju ändå off-limits (ex till en klasskompis). Men du vet hur det är, förbjudna frukt-ekvationen and whatnot. Efterfesten tar slut vid 5 efter en flera timmar lång "frågelek", äh du har glämt henne imorgon.

Right? Nej men försöka går ju. Efter två veckor glömmer du hur hon egentligen såg ut, hon var kanske inte så speciell. Sen nu i regnet träffar du på henne men du kan inte göra kopplingen riktigt, känner jag henne? Hon hejar sådär riktigt härligt tjejigt. Man blir paff och slänger fram ett snabbt hej. De där sekunderna..

Hela vägen till mataffären förbannar man sitt minne och hur otroligt löjlig man lät. Hur kunde hon minnas mig så bra, här hade jag en liten patetisk "förälskelse" och kunde inte känna igen henne?

Anyways, innan det här kom att handla om kärlek, (på den där efterfesten under frågeleken fick jag frågan av henne hur jag definierar kärlek, pinsamt där med..) så skulle jag skriva om hur mycket nytta man skulle ha av en ansiktsdatabas kombinerad med en ansiktsigenkänningsmackapär.

Please give?

Kommentarer
Postat av: sofia

namn är svårt.

2008-05-02 @ 21:06:36
URL: http://filosofiasblogg.blogg.se
Postat av: Louise S.A. - Au pair i USA

Nej jag har inte photoshop men funderar på att skaffa det nu när jag ändå är här i staterna. Fast frågan är om jag har tid med det här.
Kanske tar det precis innan jag åker hem.
Ska nog införskaffa mig en grymt bra digitalkamera från Cannon för bara 300 dollar. Eller kanske inte grymt bra, men bättre än den jag har nu.

Kram Louise

2008-05-03 @ 00:18:18
URL: http://www.louisesa.blogg.se
Postat av: Cineast

Jo, men frågan är, är Dakota bra i alla filmer? Eller är det filmerna som är bra? Jag har sett henne vid sidan av film, i någon intervju och efter det har jag aldrig gillat henne. Konstig kid.

2008-05-03 @ 18:46:35
URL: http://cineast.blogg.se/
Postat av: Maja

det finns en ansiktsigenkänningsmackapär.
It's called facebook.

På ett eller annat sätt kan man hitta aaalla där.
Om de har facebook.

2008-05-05 @ 21:15:51
URL: http://majakarlsson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0